Negliż i betoniarka. Czyli świat reklamy w praktyce.

Negliż i betoniarka. Czyli świat reklamy - Magda Walczak Life BLOG

Emocje i betoniarka

 

Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego betoniarkę reklamuje zwykle skąpo odziana pani? Co to ma wspólnego z urządzeniem budowlanym, którym betoniarka jest oraz funkcją jaką ma spełniać?

Z betoniarką wspólnego wiele nie ma, za to wiele wspólnego ma z tzw. grupą docelową czyli klientami. Kto kupuje betoniarki? Najczęściej mężczyźni. A jak można spowodować, aby z tą właśnie betoniarką, tej konkretnej firmy, mieli jak najlepsze skojarzenia? No właśnie.

Bo jakie dobre skojarzenia emocjonalne można mieć po prostu z czymś dużym, szarym i pękatym? Szczególnie, że inne 10 firm też oferuje coś co jest podobne, po prostu duże, szare i pękate. Trzeba więc produkt powiązać z czymś innym, co takie dobre skojarzenia zapewni. I to jest właśnie rola, jaką w reklamie pełni ta niezbyt nadmiernie odziana pani. To ona ma wywoływać emocje, w tym przypadku miłe, które zostaną przez mózg odbiorcy powiązane z tą konkretną betoniarką.

Gdyby produkt był kierowany do pań, to zamiast pani byłby odpowiedni pan, jako atrakcyjny obiekt dla większości grupy docelowej.

 

Reklamy

 

I tak właśnie przeszłaś przyspieszony kurs tworzenia reklam.

Bo na tym właśnie polega reklama – na wywołaniu określonych emocji powiązanych z produktem. I dlatego właśnie działa – dzięki tym emocjom.

Bo kupujemy emocjami. W ogóle wyborów w życiu dokonujemy emocjami. Intelekt włącza się dopiero później. Reaguje ciut wolniej niż emocje. Dlatego im szybciej musimy podjąć decyzję, tym bardziej będzie ona oparta na emocjach.  Stąd właśnie te wszelkie promocje ograniczone w czasie: „Kup teraz, bo jutro już nie będzie” albo „Darmowa dostawa tylko do piątku” albo inne do nich podobne warianty.

A potem się okazuje, że darmowa dostawa to faktycznie była tylko do piątku. Ale potem od poniedziałku do kolejnego piątku znów jest darmowa i przez kolejne tygodnie też. A to czego miało jutro nie być, nadal jest i to w dużych ilościach.

Ale wywołanie w Tobie poczucia, że decyzję musisz podjąć szybko, bo możesz coś stracić, jest gwarancją tego, że decyzję podejmiesz w oparciu o emocje. Bo to one zdecydują, jeśli jest jakakolwiek presja czasowa. Bo tak, dużym skrócie, skonstruowany jest ludzki mózg, a reklamy niczego nie tworzą, wykorzystują jedynie naturalne skłonności.

 

Zakup impulsowy

 

Dlatego połączenie presji czasowej – czyli tego co wymusza decyzję opartą na emocjach, z tym co określone emocje wobec produktu powoduje, równa się zakup, w tym szczególnie impulsowy – czyli muszę, chcę, bo to jest dokładnie to czego pragnę i potrzebuję i to chcę natychmiast, więc natychmiast wyciągam portfel. A myślę dopiero po.

Dlatego jeśli chcesz coś kupić, ale nie jesteś pewna czy rzeczywiście ten zakup na sens i wolisz podjąć decyzję świadomie, to zapisz planowany zakup na kartce, zapomnij o nim i wróć do tego tematu po tygodniu albo i po miesiącu. I wtedy dopiero zobaczysz czy kupienie tego o co chodzi, ciągle wydaje Ci się ważne i niezbędne – bo po tym czasie, będzie już decydował rozum, same emocje przestaną być dominujące.

Negliż i betoniarka czyli świat reklam. - Magda Walczak Life BLOG

 

 

O programie Magda Walczak

Coach, manager, trener biznesu, pasjonatka rozwoju osobistego i miłośniczka pisania :)

A co Ty o tym myślisz?